5. Har du råd att flytta hemifrån?




När man började fylla i kalkylen så kände man sig som en vilsen fågelunge, man förstod inte mycket vilket gjorde det hela med att ta tag i en egen ekonomi själv ganska främmande och skrämmande. På tanke att jag inte visste innan vilka saker jag skulle fylla i så hade jag inga större förväntningar på vad som komma skulle. Men när man fyllt i allt som man kan fylla i och det visar sig att man hade ett överskott på 728kr överskott så kände man att detta blir nog en baggis. Dock är det ju väldigt oklart. Priser kan gå upp och jobbet som man tänkt kanske inte faller en i smaken om några år eller att man helt enkelt inte fått ett så pass betalt arbete.

Kalkylen tar upp saker som jag aldrig tänkt på att jag ska behöva tänka på och sparanden som man tänkte att detta blir aktuellt när man blir äldre, något som jag kommer att klaga brutalt på om 50 år. Men också saker som är så intrasslade i vardagen som hygienpartiklar kommer lite som en överaskning och att man behöver slänga in det i en budget. Men tänker man efter är det ju klart de ska in där de också, så länge pengar finns i bilden.

Jag valde att sätta matkostnaderna på 2000kr. Detta kan anses vara ganska lite men jag känner mig själv och vet att pengar kommer inte slösar på saker som frukt och filmjölk/yoghurt då jag jag sällan äter något av det, saker som folk annars lägger ner en del pengar på. Inköpandet av mat kommer att limiteras till de saker jag tycker om vilket kan vara simpla saker som inte kostar så pass mycket pengar. Typ oxfile och kronärtskocka... på restaurang. Dock kan lunchkostnaderna skjuta i priset en aning då man kommer säkert käka mer på stan och sådant när man bor själv.

Andra kostnader kan ju innebära ganska mycket, så om jag lägger ihop de kostnaderna med typ kläder så kan jag ju erkänna mig vara en impulsköpare. Därför kan det ha blivit en smula låg budget på den biten och då är det ju praktiskt att jag har 700kr + för att täcka upp för sådant.


Så frågan är om jag kommer klara mig när jag flyttar hemifrån. Och det kommer jag göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0