4. Olika företagsformer

1)


2. Om jag skulle öppna ett cafe så skulle det vara en enskild firma. Då ligger ansvaret på mig som ägare om ta hand om ekonomin och att cafet möter de krav som finns. Som ägare till en enskild firma så har jag då den absoluta makten över företaget och kan bestämma saker som utseende och vad som ska säljas etc.
3. Även här skulle jag vilja starta det som en enskild firma. Till skillnad från att öppna ett cafe säljer man nu tjänster vilket gör det olika sorters firmor men i båda företagen brukar tydliga ägare av firmorna existera.
4. Även om jag även här vill svara enskild firma så skulle jag kunna starta min försäljning som handelsbolag.
5. Gymnasieskolan skulle jag öppna som ekonimsk förening. Som skola drar man inte in pengar på försäljning eller aktier utan pengar kan komma in genom medlemsavgift. När jag nämner avgiften så tänker jag som på många skolor i andra länder som antingen kräver ett stependium eller en avgift för att folk ska få gå på skolan.
6. Ett handelbolag med kompisen som riktar sig mot städning.
7) De stora skillnaderna jag märker av när jag läser om dessa olika företagsformerna är framförallt ägarformen, hur man bygger företaget från starten. I en enskild firma så kommer man igång ganska så lätt och smärtfritt. En ekonpmisk förening eller ett aktiebolag är däremot större arbeten.
Fördelar med de större formerna med mer människor inblandade är att det blir mindre jobb för vinst. Som en delägare i ett aktiebolag kan aktierna växa utan att man princip gjort någonting. Framgångarna inom aktiebolaget kan bli stora men de delas mellan alla delägare i bolaget. Vinst i en enskild firma kräver mer arbete. Där står man själv för ansvaret att få firman att gå frammåt. Däremot när firman går framsteg och får större vinster, så behöver inte ägaren dela med en andra massa delägare utan vinsten går till den enskilda ägaren. 
De flesta företag som startas är enskilda firmor som kommer att växa till sig tills de blir stora nog att skifta företagsform. Men att starta ett företag som aktiebolag är nog inte särskilt framgångsrikt .



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0